Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2020. május 20-án harmadik alkalommal is meghirdette az elektromos autók vásárlásához támogatást biztosító állami pályázatot (ZFR-D-Ö-2020). A folyamat az elmúlt évek során ugyan rengeteget egyszerűsödött, azonban a kiírás ezúttal is sok kérdést felvet az érdeklődők körében. A leggyakoribbakra igyekszünk válaszokat adni ebben a gyűjtésben:
A pályázatokat 2020. június 15. 08:01 perctől lehet beadni. A program a rendelkezésre álló keretösszeg kimerüléséig, vagy legkésőbb 2022. június 1. 23:59 percig áll nyitva a pályázók előtt. Amennyiben a keret hamarabb elfogy, a pályázatot hamarabb is lezárhatják (mint ahogy az idén februárban is történt az előző pályázattal).
A pályázathoz a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszerből 5 milliárd forint áll rendelkezésre, amiből 2 milliárd a személytaxi szolgáltatásra elkülönített rész.
Nem. Alapesetben a támogatás vissza nem térítendő. Amennyiben a pályázó betartja a támogatási szerződés feltételeit, a támogatás összegét nem kell visszafizetni, viszont ha káresemény vagy a szerződésben rögzítettek be nem tartása miatt részben vagy egészben visszafizetésre kerül sor, akkor kamatokkal növelt összeget kell visszafizetni!
Igen. Minden esetben a bruttó vételár számít. Amennyiben a vevő az adót visszaigényelheti, vagy másra háríthatja, akkor arra az összegre támogatás nem kérhető.
Igen, de a márkakereskedő vagy importőr által saját tulajdonban forgalomba helyezett, maximum 6000 km-t futott, maximum 180 napja forgalomban lévő járművek (tesztautók, bemutató autók) kivételt képeznek.
Igen. Az állami támogatás nem csak készpénzzel vásárolt autókra, de hitelből (zárt végű lízing), illetve nyílt végű és operatív lízing formában finanszírozott járművekre is igényelhető.
A pályázati kiírás 4. pontja szerint igen.
A 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti M1 (személygépkocsi) és N1 illetve legfeljebb 4,25 tonna legnagyobb össztömegig N2-es tehergépkocsi, amennyiben a meghajtás módja teljes egészében elektromos.
Igen. N1 és N2 járműkategóriába tartozó elektromos járművekre, ez utóbbi esetén a legnagyobb megengedett össztömeg felső határa 4,25 tonna.
bruttó vételár 1.000.000 – 11.000.000 forint | bruttó vételár 11.000.001 – 15.000.000 forint | bruttó vételár 15.000.001 forinttól | |
---|---|---|---|
cégek, szervezetek, magánszemélyek | maximum 50%, maximum 2,5 millió forint | maximum 5%, maximum 0,5 millió forint | nincs támogatás |
személyfuvarozók | a rendelkezésre álló szabad de minimis keret erejéig, de maximum 55% | nincs támogatás |
Nem. Ez a pályázat csak és kizárólag a nulla helyi kibocsátású, tisztán elektromos járművek beszerzését támogatja.
Nem. A támogatást biztosító szervezet célja az új járművek beszerzésének támogatása.
Igen. Amennyiben a megrendelés pillanatában az autó még nem múlt el 180 napos (forgalomba helyezés óta), és a futása nem haladja meg a 6000 km-t, akkor jár rá a támogatás.
Olyan L1-e kategóriás elektromos robogókra lehet pályázni, amelyek teljesítménye minimum 1400 Watt, 1 személy szállítására alkalmasak (nem utas, hanem sofőr), az akkumulátora pedig minimum 48 V-os és 42 Ah-s.
EZT OLVASTAD MÁR? A kisebb és olcsóbb elektromos autókat támogatná a kormány
Nem.
Nem.
Elektromos robogót kizárólag egyéni vállalkozások és gazdasági társaságok vehetnek állami támogatással ebben a pályázati programban. Sem természetes személyek, sem egyéb nem természetes személyek (önkormányzatok, ügyvédi irodák, stb.) nem élhetnek ezzel a lehetőséggel. A támogatást biztosító célja a futárok által városban sokat használt járművek elektromosra való lecserélésének ösztönzése.
Igen. A GZR-D-Ö-2016 és a GZR-D-Ö-2018 kódszámokkal meghirdetett pályázatokon való részvétel nem kizáró ok, viszont az a természetes személy, aki azok valamelyikének igénybevétele után megszegte a támogatói szerződésben foglalt kötelezettségeit, és nem fizette vissza kamatokkal együtt a támogatási összeget, ebben a programban nem nyújthat be pályázatot.
Olyan kis összegű állami támogatások, amelyek nyújtása az EU-ban érvényben lévő szabályok szerint megengedettek. Ezek összege a támogatott szervezetnél az adott pénzügyi évben, illetve az ezt megelőző pénzügyi évben nem haladhatja meg a 200.000 eurónak megfelelő összeget (e sorok írásakor ~70 millió forint). (Az összeg N1 és N2 járműkategóriák esetén 100.000 euró.) Amennyiben tehát egy pályázó nem kapott semmilyen csekély összegű támogatást a meghatározott időszakban, akkor személyautó esetén akár 28 jármű vásárlására is igényelhet támogatást. Személytaxi szolgáltatáshoz vásárolt autók esetén ideális esetben akár 9-12 autóra is igényelhető támogatás.
Nem. A jármű csak és kizárólag a regisztrált kereskedők listáján szereplő kereskedőktől vásárolható meg.
Nem. Külföldön való vásárlásnál a támogatási összeg nem használható fel.
Nem. Már megrendelt vagy átvett autóra az állami támogatás nem vehető igénybe, azonban a pályázat benyújtását követően az autó saját felelősségre a támogatói döntés megszületése előtt megrendelhető. Az autó átvételével azonban meg kell várni a támogatói okirat hatálybalépését.
Nem. Természetesen érdeklődni, egyeztetni, árajánlatot kérni lehet a pályázat előtt, de a megrendelésnek mindenképpen a pályázat beadása után kell megtörténnie.
Nem szükséges megvárni, saját kockázatra a jármű megrendelhető. A pályázat elutasítása esetén azonban a megrendelt jármű átvételekor a támogatásból remélt összeget is ki kell fizetni, illetve a vásárlástól való elállással a vevő a foglalóként már kifizetett összeget elveszíti!
Forrás: villanyautosok.hu